Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu wo nov 14, 2018 4:11 am

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Bert
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: do okt 18, 2007 7:46 am

Hallo Luc,

Ik heb je advies opgevolgd. Ik had al een nieuwe starter gemaakt, en dat werkte al goed. Gisteravond de starter in een 10 liter DJ gedaan en daar een scheut most erbij. Vanmorgen gekeken en na het schudden begon het flink te schuimen :D hierna heb ik nog wat most toegevoegd. Ben benieuwd hoe het vanavond is. Maar ik denk dat het nu wel gaat goedkomen.

Bert

rik60
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr okt 19, 2007 12:25 pm

Afbeelding

Dit is hem dan, zoals beloofd , mijn schuimende Chateau Bibere

bedankt Herman.

Rik60

Bert
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: vr okt 19, 2007 9:54 pm

:D Hoera het is aan het gisten. Ik heb het advies van Luc opgevolgd. En ik zie/hoor om de 3 seconden een blupje.

Bert

Luc Volders
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: zo okt 21, 2007 8:55 am

Ik heb op Vrijdag 19 oktober de wijn aangevuld.

Er was zeker een halve liter als schuim verdwenen.

Ik heb de fles aangevuld met 1 liter appelsap waarin 50 gram suiker was opgelost om de suiker in het verloren schuim te compenseren.

Staat nu heftig te gisten, maar geen schuim meer.
Appelsap tot net onder de ribberen stop (ongeveer een centimeter).
2 blubjes per seconde.

Luc

Erik D.
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: zo okt 21, 2007 4:46 pm

Heb gisteren bijgevuld tot 2cm onder de rand van de fles, waterslot staat nog goed te blubben. Ongeveer 1 blub per 2 seconden.

Groeten Erik

bemin ook uw vijand, mens, intens...
Santé!

rik60
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo okt 24, 2007 11:59 am

We zijn vandaag woensdag . :roll:

Het is al weer enkele dagen geleden dat er hier nog wat werd geschreven.
Oorzaak is natuurlijk dat onze Chateau Bibere nog steeds zonder problemen staat te pruttelen en dat Luc ons een recept heeft gegeven waar er geen of zeer weinig problemen mee zijn.

Goed toch :wink:

rik60

O! Miserabele sterveling...Open uw ogen

monique
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: wo okt 24, 2007 12:07 pm

ook ik heb mijn bol nu mooi gevuld staan. vandaag nog in de kamer maar morgen verplaats ik hem naar de zolder en mag hij tussen de andere bollen pruttelen, er zit nog genoeg leven in,ben wel nieuwsgierig hoeveel alcohol er al in zit, maar kan het nog niet meten want ik heb mijn meet instrumentje laten vallen en moet eerst naar Heilloo helemaal om een nieuwe te kopen, het is jammer dat er niet een winkeltje bij mij in de buurt zit. ggroetjes Monique

Luc Volders
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: za okt 27, 2007 12:49 pm

Het is nu zaterdag 27 oktober

2 weken na F-day (fermentation day).
Net getimed: 32 blubjes per minuut.

De most is erg melkachtig maar dat is te verwachten.
Gaat goed :lol:

Luc

Bert
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: ma okt 29, 2007 6:04 pm

Hier mijn biberewijn

Afbeelding

Bert

Bert
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: ma okt 29, 2007 6:18 pm

Vorige foto heb ik gewist (te groot)

hier mijn bibere-wijn

Afbeelding

Bert

Swaken
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: ma okt 29, 2007 8:45 pm

Hallo mensen , bij den Bert ziet het er goed uit precies een klein wijnhuis toch nog een klein vraagje, waarom niet in een 10 l. fles ,Bert.
Verder heb ik nog enkele dingen mede te delen, mijn Bibere wijn is gestopt met gisten nog amper 1 blubje per minuut, SG gemeten 996 ,ziet er uit als koffie met heel veel melk ,zal wel een geel wijntje worden ,verder heeft hij 7 gr.zuur/liter. PH 3, Bij de alcohol meting volgens Oechl heb ik een verschil van 16,5 volgens Ronn Hoose (zelf wijn maken) geeft dit 12,6 % vol Alc. (42,6 gr.restsuiker) die 1,5% meer alc. is persoonlijk geen probleem,het mag iets hebben.Ik ga hem morgen overhevelen op een andere fles en na een 4 tal weken botellen met alle bijhorende bewerkingen .Dat is zowat de geschiedenis van mijn Biber wijn,
allemaal de groeten en tot ziens Swa :lol: :wink:

Bert
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: ma okt 29, 2007 11:29 pm

Hallo Swaken,

Ik heb het tijdelijk in een 15 liter DJ gedaan om te voorkomen dat het schuim er uitspuit. Wanneer het wat rustiger wordt zal ik het overdoen in een 10 liter fles.

Bert

Luc Volders
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di okt 30, 2007 7:24 am

Swaken schreef:
Hallo mensen , bij den Bert ziet het er goed uit precies een klein wijnhuis toch nog een klein vraagje, waarom niet in een 10 l. fles ,Bert.
Verder heb ik nog enkele dingen mede te delen, mijn Bibere wijn is gestopt met gisten nog amper 1 blubje per minuut, SG gemeten 996 ,ziet er uit als koffie met heel veel melk ,zal wel een geel wijntje worden ,verder heeft hij 7 gr.zuur/liter. PH 3, Bij de alcohol meting volgens Oechl heb ik een verschil van 16,5 volgens Ronn Hoose (zelf wijn maken) geeft dit 12,6 % vol Alc. (42,6 gr.restsuiker) die 1,5% meer alc. is persoonlijk geen probleem,het mag iets hebben.Ik ga hem morgen overhevelen op een andere fles en na een 4 tal weken botellen met alle bijhorende bewerkingen .Dat is zowat de geschiedenis van mijn Biber wijn,
allemaal de groeten en tot ziens Swa :lol: :wink:

Geduld Swa, geduld :wink:

Hij staat nog te gisten dus zou ik niet overhevelen.

De melkkleur zal vervolgens wegtrekken als hij gaat klaren.
Het wordt dan weer een heldere appelwijn. :)

Maar ik zou nog even wachten met hevelen.

Zo lang hij nog gist zal hij sediment produceren. Je kunt dus beter nog even wachten tot hij helemaal gestopt is met gisten, en dan gaan hevelen. Ook dan zal er sediment geproduceerd worden, maar niet zo veel meer van dode gistcellen. Daardoor is de kans op nare geurtjes en smaken minimaal.

Luc

monique
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di okt 30, 2007 10:57 am

Goedmorgen brouwers. :lol:
Eigenlijk heb ik een vraagje over sulfiet. maar ik wil ook vertellen dat mijn bol op zolder rustig nog aan het pruttelen is,en wat ik lees van diverse mensen over hevig schuimen dat heeft mijn bol echt niet gedaan. Er komt een schuimrandje en dan gaat hij weer. Heeft die schuimkraag met de hoeveelheid sulfiet te maken en waar dient nou eigenlijk die sulfiet voor. Ik dacht altijd dat het een middel was om je spullen die je gebruikt goed schoon en steriel mee maakt. :?: verder geurt hij lekker en heb ik hem vorige week net als een ieder mooi opgevuld. groetjes Monique.

Swaken
Bericht  Berichttitel:   |  Geplaatst: di okt 30, 2007 4:27 pm

O.k. Bert ,het was maar een vraagje en ik dacht wel dat dit de reden was vaN die 15 liter DJ.
Wat mijn Bibere wijn betreft ga ik nog even wachten voor dat ik die ga overhevellen ,hoewel ik mij de bedenking maak dat bij een SG van 996 niet veel suiker meer aanwezig is om te vergisten .Of worden de restsuikers eveneens omgezet :?: ik weet het niet. Monique wat betreft uw vraag in verband met Sulfied,heb u gedeeltelijk gelijk betrefende het steriel maken van matriaal maar dan werkt u wel met een verhouding 10 gr.sulfied/1 liter water + citroenzuur ,In wordende wijn gebruikt u wel de verhouding 1 gr.sulfied/10 liter sap het is de bedoeling te voorkomen dat er ongewenste wilde gistingen ontsaan. SWA

Afdrukweergave