Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu ma okt 22, 2018 8:10 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
slager
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: ma jul 21, 2014 8:59 pm

Dag phili,

Heb twee jaar terug wijn gemaakt van lijsterbes, was zuur en bitter, smaak te vergelijken met gueuze. Ik wil je de moed niet ontnemen maar ik zou toch voorzichtig zijn over de hoeveelheid die je maakt. Als het tegenvalt doet het minder pijn.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: di jul 22, 2014 9:08 pm

haha dus maar helemaal niet maken, zonde van mijn tijd en fles kan er weer wat anders in

Poecillia
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: za aug 09, 2014 2:02 pm

Lijsterbes lijkt me ook niets. De smaak van de bessen vind ik rauw al wrang, bitter en zuur. Ik laat die hangen voor de vogels. Wat ik wel kan aanraden is wijn van appelbes. Dat is een makkelijke struik die veel stevige dikke bessen levert waar mild, tanninerijk sap in zit. Ze staan wel in openbaar groen.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: zo aug 10, 2014 7:36 pm

euh dan moet ik eerst gaan googlen om de appelbes te zien maar toch bedankt voor de tip.

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: do aug 28, 2014 10:31 am

Hoi Phili,

Over wijn aan zoeten kwam ik het volgende tegen, of heb je ze al zoet? Had vlierbloesem voor het eerst gemaakt maar de smaak valt me tegen. Je leest zoveel positiefs over vlierbloesem. Siroop vind ik wel heerlijk. Ja smaken verschillen of ik heb ze niet goed gemaakt.

http://www.wijngildebraamstruik.nl/inde ... &Itemid=93

phili
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: vr aug 29, 2014 8:00 pm

hoi wientje,

bedankt voor je tip het is een leuke site en ik kan hier wel wat mee ja en daarbij ook nog lekkere recepten.

Jammer van de vlierbloesemwijn eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat iemand hem niet lekker vind :lol: maarja smaken verschillen zoals je zei.
Heb jij nog nieuwe wijn opgezet?
Vandaag nog wat vlierebessen geplukt voor de brandewijn, ons anti griep drankje.
Verder nog druk bramen aan het plukken en alles in de vriezer tot ik er de vlier/bramenwijn van maak.
Ik zag dat de peren/appel pluk al begonnen is dus na de pluk de boomgaard in .
Het wordt weer vol hier met al die flessen op ieder vrij plekje staat dadelijk wel iets te gisten

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: zo aug 31, 2014 6:28 pm

Hoi Phili,

nu nog bramen plukken? Hier is alles er wel afgewaaid. Heb veel wijn opgezet Vlier, vlier bramen en bramen. Alles in meervoud zoet en droog. Die vlier van Luck vind ik met minder suiker persoonlijk veel lekkerder. Heb vandaag de kersenwijn geproefd maar die is niet zo lekker. Was puur sap en is nu niet lekker. zal hem bewaren en later nog eens proeven. Ben een beginner en lees wel dat sommige wijn pas later lekker wordt. Mag je bij jullie in de boomgaard rapen na de oogst? Dat is hier niet gebruikelijk wel aardappelen, uien wortelen en knolselderij. Koop nooit aardappelen of uien. Vlier heb ik bij iemand op het erf mogen plukken in de polder is het dit jaar heel magertjes. Bij jullie ook wel las ik. De blauwe bessen ben ik inmiddels achter dat is sleedoorn.

phili
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: ma sep 01, 2014 6:30 pm

hoi,
ik snap wat je bedoel met die zoete vlierwijn van luc, zelf ben ik een droge wijn drinker dus ook voor mij te zoet maar mijn familie vindt hem heerlijk dus ook prima dan.
Ja idd nog steeds bramen aan het plukken en wel in eigen tuin daar heb ik een doornloze braam staan en die doet het ieder jaar geweldig goed ik maak ook altijd takken vast aan het hek zodat de buren ook kunnen plukken aan hun kant.
Dus nog geen wijn van vlier en braam gemaakt, ben nog aan het verzamelen.
Jammer dat je bij jullie niet na de oogst mag plukken, heb je het al gevraagd dan, hier doen ze niet moeilijk plus dat ze ieder jaar de windvang bomen niet plukken dus ieder jaar een soort grote stoofperen volop.
Ha leuk he het land afstropen op aardappels en uien doe ik ook heb al volop uien hangen nu.
goed het wordt zo een babbelbox we zitten onder het verkeerde kopstuk
groetjes

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: do maart 12, 2015 11:26 am

Hoi Phili, Maak jij nog wijn?Lijkt wel of iedereen er mee gestopt is. Forum is weinig actief. Heb de App van Luck gedownload maar meer is er niet meer op te vinden. wel makkelijk met rekenen. Weet alleen niet of het dan om droge of zoetere wijn gaat, maar dat proberen we wel uit De lente komt eraan en voor je het weet zijn er weer kersen. De wijn die ik er vorig jaar van gemaakt heb is heerlijk. Helaas heb ik er nog maar twee flessen van en het recept weet ik ook niet meer. De ene helft was zoeter dan de andere. Kreeg van Geert Kruit het antwoord. Heb de wijn gebotteld zonder eerst over te hevelen. Dan is de onderste wat zoeter omdat daar meer suiker zit dan bovenin. Ook wel iets om te doen dan heb je twee soorten uit een fles ha ha Groeten Wim

phili
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: za maart 14, 2015 10:19 pm

Hee wientje
ja hoor maak nog steeds wijn, ik verwacht deze week de vlierbloesem van vorig jaar te kunnen bottelen, dit is een droge witte wijn.
Idd bijna lente, ben druk in de tuin bezig en heb sinds kort een grote volkstuin erbij genomen, heerlijk heb er zin in.
De laatste tijd was er alleen maar spam op deze site dus vandaar weinig meldingen.
Het zal je vast wel lukken om weer die heerlijke kersenwijn te maken, met wat metingen enzo.
Of ik dit jaar veel wijn ga maken weet ik nog niet, ik ben mijn vaste baan als thuiszorg bij Allevo op 30 april kwijt wegenss bezuinigingen dus moet een hoop stappen terug en duimen dat ik snel nieuw werk vind.
Ik hoor nog wel of het gelukt is
groetjes phili

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: ma maart 16, 2015 7:13 pm

Hoi Phili, wat rot joh dat je je werk bent kwijtgeraakt. Ben het zelf door ziekte kwijtgeraakt en dat vraagt veel aanpassingen op elk gebied. Succes met solliciteren

phili
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: ma maart 16, 2015 9:24 pm

Hoi Wientje
nee er moesten wegens bezuiniging 105 mensen weg en ik was een van de laaste die een vast contract heb gekregen dus ook het eerst eruit.
Maar genoeg nu dit is een wijn forum he.
Wat heb jij nog van vorig jaar onder waterslot staan?
Zelf heb ik nog 50 liter vlierbloesem staan maar die is nu kristalhelder geworden en uitgegist dus mag op fles.
Verder nog 25 liter vlierbessen, 12 liter gemengfruit wordt rosé, 10 liter merlot die moet nog ff, 10 liter pruimen die heeft moeite met helder worden, 15 liter appelwijn begint nu goed te klaren en een probeersel van 15 liter druivenblad daar ben ik heel benieuwd naar dus.
Dat was het zo'n beetje.
Oja ik heb nog wel 15 liter porto gemaakt en hazelnoten likeur, mispel likeur, rode bessen brandewijn, walnoten likeur, koffie likeur en vlierbessen brandewijn voor de griep he. Na het zeven gebruik ik de noten voor als ik een kruidencake bak en de vruchten gooi ik bijelkaar voor over ijs ofzo.
Mijn vrienden en familie zijn heel blij met mij haha.
Groetjes phili

Wientje
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: di maart 17, 2015 10:34 pm

Phili, Heb nog wel het een en ander staan. Bramen,vlierbes, sleedoorn, appel en combinaties van deze. Wanneer is de wijn nu precies uit gegist, als het waterslot gelijk staat? Heb al flessen wijn terug gegoten omdat ze opnieuw gingen gisten. Heb ze nu maar in de grote flessen laten staan maar wanneer kan ik die bottelen? Sg is van 1020 tot 900. Hoeveel sulfiet moet je toevoegen om de gisting te laten stoppen? Groeten Wim

phili
Bericht  Berichttitel: Re: zoete witte wijn  |  Geplaatst: do maart 19, 2015 7:27 pm

Hoi Wim,

ik wacht vrij lang met bottellen omdat ik een keer plofflessen heb gehad [ mijn eerste wijn] en dat gebeurd me geen tweede keer.
Ik wacht tot het SG op 900 staat en zet de fles dan eerst nog in een warme [Alleen in de winter] vertrek om te kijken of het echt niet opnieuw gaat gisten.
Verder moet de wijn kristal helder zijn dus totaal geen droesem meer op bodem.
Er hoeft mar een klein gistcelltje in te blijven en het gaat mis.
Luc Volder heeft hierover op zijn blog een interesant stuk staan, hij had gistcellen ingevroren en weer ontdooit en warempel ging het weer gisten na verloop van tijd,
Eigenlijk gebruik ik geen sulfiet om de gisting te stoppen ik wacht gewoon af tot het klaar is.
Als ik overhevel omdat er veel droesem is dan gebruik ik wel wat sulfiet, verder niet eigenlijk.
Je hebt ook nog veel lekkers onder slot staan, gewoon geduld hebben.

Afdrukweergave