Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu zo dec 16, 2018 2:26 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Bertus
Bericht  Berichttitel: Appelwijn te zuur  |  Geplaatst: wo jul 15, 2015 9:54 pm

Hallo allemaal,

Ik maak voor de eerste keer zelf wijn dit jaar. Via een collega heb ik 20l appelsap uit eigen boomgaard kunnen bemachtigen.
Half april ben ik begonnen met de metingen. (Dichtheid 1050, pot. alc geh. 7 en suiker in gr/l 140, zuurtegraad 6,8-7gr/l) Gist: bioferm blanc white wine 7g Om tot 11% alc.% te komen had ik 3740gr op 20l nodig. Ik heb uiteindelijk 1090gr suiker toegevoegd. Ik heb de wijn in een constante temperatuur laten gisten.
Begin mei bedroeg het soortelijk gewicht 998 en restsuiker 0. Ik heb gesulfiteerd met 1gr/10l. Nadien op een nieuwe DJ gezet en in de kelder geplaatst op een constante lage temperatuur.
Op 20 juni heb ik wederom overgeheveld en opnieuw 1gr sulfiet/10l toegevoegd. De wijn smaakte niet slecht maar wel zéér zuur. Ik heb hem afgesloten met een laag olie zodat er geen zuurstof aankan.
Om het zuurgehalte te verminderen had ik wat op het internet rondgekeken. Ik heb de DJ op 23/6 in een frigo gezet op een zeer lage temperatuur (0-5°)

Ik heb regelmatig gekeken maar zie tot nu toe niets veranderen. De wijn is ook nog troebel. Daarom wil ik jullie om raad vragen. Hoe pak ik dit het beste aan? Start ik best een malolactische gisting om het zuur te verminderen of los ik het beter anders op? Ik wil alleszins niet snel snel werken om er iets uit te halen. Ik wil voornamelijk bijleren ;)

Alvast bedankt!

Bertus
Bericht  Berichttitel: Re: Appelwijn te zuur  |  Geplaatst: wo jul 22, 2015 1:29 pm

Ik heb net nog eens de zuurtegraad gemeten mbv blauwloog. Ik kom op 5.4 uit. Dit is raar want je zou verwachten dat dit hoger is, gezien hij zuur proeft.

Iemand een idee met deze extra gegevens?

Groeten!

Herman
Bericht  Berichttitel: Re: Appelwijn te zuur  |  Geplaatst: za aug 01, 2015 10:31 pm

Hey Bertus,

Een zuurtegraad van 5,4 is echt te weinig voor een "witte" wijn, zou rond de 7 à 9 moeten zitten, let wel, hoe zuurder de wijn, hoe zoeter hij moet zijn om in balans te zijn. Maar met 5,4 zou hij echt niet zuur mogen proeven. Mocht je een pH-meter hebben (geen papiertjes, da's bagger) dan kon je die meten, pH en zuurtegraad zijn iets heel anders, dus mocht je zo'n meter hebben of iemand kennen die er een heeft, dan zou ik eens meten en zien of het geen "azijnsteek" is, pH van pure azijn is rond de 2 pH, zo kan je ontdekken of er iets mis is met uw wijntje.

Mvg, Herman.

Poecillia
Bericht  Berichttitel: Re: Appelwijn te zuur  |  Geplaatst: zo aug 16, 2015 8:02 am

5,4 gr/l is inderdaad laag. Er zou een fout in kunnen zitten waardoor hij wrang smaakt. Maar een wijn van een paar maanden oud die nog troebel is smaakt vaak niet best. Ik zou het gewoon tijd geven en regelmatig hevelen. Mijn appelwijnen worden pas na ruim een jaar helder.

Frank
Bericht  Berichttitel: Re: Appelwijn te zuur  |  Geplaatst: za nov 14, 2015 6:58 pm

De zuurtegraad daalt normaal niet zomaar van 7 naar 5,4 gr/l. Je hebt 20 liter sap opgezet met 7gr/ liter dat is dus in totaal 140 gr. Nu heb je 20 liter met daarin 5,4 gr /liter, dus in totaal 108 gr. Een verlies van 32 gr is heel wat. Door de vergisting kan je zuurgraad wel dalen, maar dit is toch veel, vooral dat je de wijn - smaaksgewijs -zuur blijft vinden. Herman heeft gelijk, dat kan bijna niet bij 5,4 gr/l.

Ik dacht er aan dat je blauwloog misschien vervallen is (houdbaarheid is beperkt), maar dan zou je net het omgekeerde moeten krijgen, namelijk dat de test een hogere waarde zou aangeven dan de werkelijke.

Inmiddels zijn we een paar maanden verder. Hoe is je wijn geëvolueerd?

Mvg,

Frank.

Afdrukweergave