Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen
Het is nu di jun 19, 2018 11:17 pm

Moderator: Moderator
Auteur Bericht
Tony
Bericht  Berichttitel: Wijn maken van druivensap uit de sapcentrifuge: kan dat ?  |  Geplaatst: wo okt 04, 2017 7:12 pm

Allereerst: ik ben een echte newbie op het gebied van wijn maken, dus nog echt zoekend naar de juiste informatie.
Er is enorm veel info beschikbaar, maar ik probeer uit te vogelen hoe ik de basis stappen moet gaan uitvoeren.
Gewoon aan de slag dus, maar wel met hopelijk kans op een eerste succesje...

Nu hebben wij thuis 2 flinke witte druiven planten in de tuin.
Ook dit jaar hebben we weer emmers vol druiven geplukt. Het zijn kleintjes met pit, en zoals in voorgaande jaren hebben we er weer druivensap van gemaakt.
Dit doen we door de ontsteelde en gwassen druiven in een Kenwood sapcentrifuge te stoppen.
Een heleboel palstic zakjes druivensap belanden vervolgens in de diepvries, en daar maken we regelmatig fruitsapjes van, door te mixen met bijv sinaasappelsap of andere verse fruitsappen.
Dit druivensap is verre van helder en er zit ook een gedeelte vermalen pitjes in zo te zien. Dat komt door de manier van werken van deze sapcentrifuge.
Dus gaat het sap wel even door een filterdoek.

De vraag is nu: kan ik met dit sap ook wijn maken, en zijn die vermnalen pitjes bijv geen probleem ?
Is het dan een kwestie van gist toevoegen, waterslot erop, en stap 1 is dan in werking ?
Of denk ik nu te kort door de bocht ?
Ik ben niet te lui om te zoeken en te goegelen, maar even mijn neus in de goede richting zetten zou me beslist op weg helpen...

Ard
Bericht  Berichttitel: Re: Wijn maken van druivensap uit de sapcentrifuge: kan dat   |  Geplaatst: vr okt 06, 2017 1:40 pm

vermalen pitjes geven een bittere smaak. Ik neem aan dat de schillen door de sappers zijn achtergebleven en weggegooid. Een waardevol deel van de smaak van wijn wordt juist geleverd door de schillen.

Zelf heb ik eens gepoogd pruimenwijn te maken van geschilde pruimen. Het leverde een heel flauwe wijn op die eigenlijk nergens naar smaakte. het riool was er gelukkig mee.

Wijn vanuit je tuin, als het eet-druiven zijn, leveren niet de meest geweldige wijn op. Maar als tafelwijntje kan het wel

Tony
Bericht  Berichttitel: Re: Wijn maken van druivensap uit de sapcentrifuge: kan dat   |  Geplaatst: za okt 07, 2017 5:53 pm

Aahhh OK.. Ik snap de gedachtengang, de schillen zijn inderdaad weggegooid.
Maar ik zie wel regelmatig dat er als eerste poging druivensap uit de supermarkt wordt gekocht om daar wijn mee te maken, zal dan ook niet geweldig worden, neem ik aan.
Ik ga verder studeren, en bij de volgende druivenoogst het goed aanpakken (hopelijk).

Afdrukweergave